Zorg & domotica systeem Woonzorggroep Samen
project bekijken
Hospice Alkmaar is een warm en gastvrij huis waar ongeneeslijk zieke mensen hun laatste levensfase kunnen doorbrengen. Zij biedt 24 uur per dag, zeven dagen in de week ‘high care‘-zorg met een hecht team van zeer gemotiveerde artsen, verpleegkundigen en vrijwilligers. Het team bestaat uit ruim 20 professionals en ongeveer 110 vrijwilligers.
Hospice Alkmaar was toe aan vernieuwing van hun bestaande zorg-, oproep- en communicatie systemen. Het huidige systeem was dermate goed bevallen dat er wederom gekozen is voor het Van Breda zorgsysteem.
De wensen waren:
– Toekomstbestendig
– IP gebaseerd
– VoIP telefonie met gebruik van Smartphones
– Mogelijkheden tot uitbreiding van verschillende applicaties
– Optioneel Smart sensor (beeld)
– Kosten besparen op gebruik van telefonie
– Flexibel
Infrastructuur
In het pand hebben wij eerst de bekabelingsinfrastructuur geheel toekomstbestendig gemaakt. Hierbij is gebruik gemaakt van Netconnect Cat.6 bekabeling naar alle kamers voor zowel de telefonie als het zorgsysteem. Er is direct bekabeling aangebracht voor de in de toekomst aan te brengen Smart sensoren in de kamers.
Zorgtechnologie
In alle cliënt kamers wordt het Albireo systeem van Van Breda geplaats. Dit systeem heeft vele mogelijkheden. Denk hierbij onder andere aan:
• Locatiebepaling
• Oproep
• Luister/spreek unit
• Uitluisteren
• Akoestische drempel bewaking
• Terugluisteren
• Voordeurbel integratie
• Bediening zonwering
De cliënten worden allen voorzien van een draadloze halszender. Met deze zender kan de cliënt een oproep maken die uitkomt in de app in de smartphone van de verzorging. Het mooie van het Albireo systeem is dat indien een gebruiker een oproep maakt en niet in zijn eigen kamer aanwezig is de positie van de cliënt toch bepaald kan worden door de toegepaste RF techniek.
Smart Paging app
De zorgoproepen naar de zorgtelefoons komen binnen op de app van de zorg smartphones. Via de Smart Paging App is het mogelijk om in één oogopslag te zien wie de oproep heeft gemaakt, wat voor soort alarm het betreft en welke opvolg acties er mogelijk zijn. Uiteraard kan na het verlenen van hulp de oproep via de app ook worden afgesteld zodat deze in het zorg systeem afgesloten wordt. Alle oproepen blijven binnen komen indien er niet door een van de dienstdoende op wordt gereageerd.
Een duidelijke uiteenzetting is te zien op de link: https://www.youtube.com/watch?v=_MJ5MQTN0rM
Draadloze alarmknop personeel
Indien één van de verzorgenden een cliënt helpt en hulp nodig heeft kan er een assistentieoproep gemaakt worden op de Albireo zorgcommunicatie-unit zolang de initiële oproep nog niet afgesteld is. Als de Albireo niet in de buurt is en de verzorgende de cliënt op dat moment niet alleen kan laten kan een aparte draadloze zender uitkomst bieden.
Deze optie kan uitgebreid worden met een licentie voor locatiebepaling van de alarmknop van het personeel. In de assistentie oproep is de positie van de alarmknop zichtbaar door plaatsbepaling via drie dichtstbijzijnde Albireo zorgcommunicatie-units.
Telecommunicatie
Voor de communicatie is gekozen voor een VoIP centrale van Unify. Op dit communicatie platform worden de smartphones, receptie toestel, de kamer toestellen en het Van Breda systeem aangesloten. De smartphones worden middels “VaMo”, Vast Mobiel integratie, gekoppeld aan de centrale. De gebruiker van de smartphone heeft hierbij de keuze om uit te bellen via het vaste algemene nummer of via zijn eigen mobiele nummer. Dit biedt zeer grote flexibiliteit bij het wisselen van diensten e.d.
Nabije toekomst
De Smart sensor neemt, door het programmeren van verschillende actievelden, beweging waar. Denk hierbij aan het uit bed vallen in de nacht. Zodra dit gebeurt krijgt de verzorging een melding op zijn smartphone waarin aangegeven staat dat er op de betreffende kamer een melding is. De verzorgende kan dan de beelden van de Smart sensor bekijken van de kamer om te zien of er iets aan de hand is zonder daar direct naar toe te hoeven gaan. Dit bespaart niet alleen tijd maar geeft vooral duidelijkheid over de situatie. Ook zorgt dit voor rust omdat voorheen de zorg direct naar de kamer toe ging en de bewoner soms onnodig stoorde en of wakker maakte.
Verder kunnen via de Smart sensor ook bepaalde loop cyclussen ingevoerd worden om onnodige meldingen te voorkomen.